POJAZDY EV

 

   W ciągu ostatnich kilkunastu lat w transporcie samochodowym rozwiniętych państw Europy Zachodniej, Ameryki Północnej czy Azji (szczególnie Japonia i Korea Południowa), widoczne są istotne zmiany, które początkowo przybierały charakter pojedynczych prób jednak ostatnio nabrały one tempa. Mowa tutaj o tworzeniu hybrydowych napędów samochodowych  lub w całości napędów elektrycznych. Zmiany te podyktowane są wieloma czynnikami - począwszy od ekonomiczno-środowiskowych do zmieniających się upodobań klientów.

 

 

   Z kolei upodobania klientów związane są ze wzrostem świadomości ekologicznej poszczególnych społeczeństw i panującej modzie na ekologiczność. Głównym jednak powodem postępujących badań nad zelektryfikowaniem najbardziej popularnego wśród społeczeństwa środka transportu czyli samochodu są ciągle wzrastające szczególnie w Europie Zachodniej: ceny paliw (chęć pewnego uniezależnienia się od państw posiadających ropę naftową),  hałas, zanieczyszczenie środowiska.

   Podejmuje się również próby zastosowania źródeł energii w postaci baterii słonecznych, uzyskujemy wówczas 100% ekologię, lecz baterie z kolei potrzebują dużych powierzchni co w samochodach jest trudne do uzyskania.

 

 

Dlatego konstrukcje pojazdów zasilane bateriami słonecznymi bazują na lekkich materiałach przypominających bardziej rowery czy pojazdy futurystyczne.

 

 

Na uwagę zasługują także ogniwa paliwowe, idea bardzo prosta lecz trudna w realizacji. Aktualnie jest najbardziej rozwinięta w Japonii gdzie rząd łoży ogromne ilości pieniędzy na rozwój napędów z zastosowaniem ogniw paliwowych.

 

GENERAL MOTORS EV1

W latach 1996-2000 oddano do użytku (w formie leasingu) ok. 800 pojazdów EV1 z łącznej produkcji 1117 jednostek. Pojazdy te umożliwiały rozwinięcie prędkości ok.130km/h (blokada elektroniczna). Pierwsza generacja tych pojazdów zapewniała zasięg od 90 do 120km, druga generacja od 120 do 240km.

 

General Motors EV1

Wielu konsumentów zarzucało GM, iż pod naciskiem lobby naftowego celowo rezygnuje z produkcji aut z napędem elektrycznym. GM swoją decyzję  motywował bardzo wysokimi kosztami produkcji tego typu pojazdów oraz niedostatecznym rozwojem technologicznym. Dziesiątki pojazdów elektrycznych programu EV1 zostało celowo zniszczonych przez GM.

Na podstawie dokumentacji z unicestwienia programu EV1 oraz innych pomysłów z zastosowaniem energii elektrycznej do napędu pojazdów powstał film dokumentalny z udziałem gwiazd światowego kina pt. Who killed the Electric Car?

W roku 2007 GM opierając się na doświadczeniach z programu EV1 zaprezentował swoje nowe rozwiązanie pojazdu hybrydowego CHEVROLET VOLT. Pojazd zapewnia zasięg ok. 64 km na bateriach elektrycznych. Zużycie paliwa na 100km wynosi ok. 4,7litra. Zasięg pojazdu na paliwie 1030 km. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 195km/h a przyspieszenie do 100km/h zajmuje mu ok. 8,5 sekundy.

Chevrolet Volt

  

Venturi

Venturi Fetisch to pierwszy produkowany seryjnie dwu-osobowy samochód sportowy z napędem elektrycznym. Moc silników elektrycznych (180kW) zapewnia pojazdowi osiągnięcie prędkości 100 km/h w 4,5 sekundy. Pojazd nie posiada skrzyni biegów a stałe przełożenie mostu wynosi 9,58:1 - moment obrotowy 220NM. 

 

Venturi Fetish

 

Eliica

Eliica

Eliica (elektryczny samochód na baterie litowo-jonowe) jest prototypem pojazdu zaprojektowanym przez zespół Uniwersytety Keio w Tokio, prowadzonym przez Profesora Hiroshi Shimizu. Długość samochodu wynosi 5.1 metra. Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w cztery sekundy. W 2004, Eliica osiągnął prędkość 370 km/h na torze wyścigowym Nardo we Włoszech. Obecnie zespół pracuje nad pokonaniem bariery 400 km/h, bijąc rekord prędkości osiągany przez niektóre samochody z napędem spalinowym.

Eliica waży 2400 kg i zapewnia transport kierowcy i trzem pasażerom. W podwoziu pojazdu zamontowane są pakiety baterii które stanowią jedną trzecią kosztów pojazdu. Czas ładowania baterii wynosi około 10 godzin.

Samochód wyposażony jest w osiem kół zapewniających doskonałe własności trakcyjne. Każde z kół napędzane jest 60 kW silnikiem elektrycznym co daje łączną moc 480 kW. Dodatkowo każde z kół wyposażone jest w hamulec oraz zapewnia odzysk energii podczas hamowania.

Prędkość maksymalna pojazdu to 370 km/h, zasięg ok. 200 km. W wersji przeznaczonej do użytku publicznego pojazd rozwija prędkość 190 km/h i dysponuje zasięgiem 320 km.

Ocenia się że koszt badań i produkcji pojazdu przekroczył 320 000 USD. Planowana jest produkcja ok. 200 pojazdów tego typu rocznie.

 

PHOENIX MOTORCARS

PHOENIX MOTORCARS to mało znana firma której produkt (pick-up'a) wybrał do użytkowania z grona kilku firm oferujących swoje produkty takich jak Honda, Toyota czy GM - Prezydent USA George W. Bush.

Pojazd z napędem elektrycznym o mocy ciągłej 55kW (chwilowej 100kW) dysponuje momentem obrotowym rzędu 300Nm (chwilowy 500Nm). Rozpędzenie pojazdu do 100km/h zajmuje mniej niż 10 sekund. Zasięg pojazdu wynosi około 200 km na jednym ładowaniu.

 

Producent podaje, iż czas ładowania dzięki zastosowaniu specjalnych baterii Nano SafeTM Lithium Titanate, ładowarką zewnętrzną o mocy 250kW, wynosi około 10 minut (95% pojemności nominalnej baterii), natomiast przy użyciu ładowarki zamieszczonej na pokładzie pojazdu, o mocy 6,6kW od 5 do 6 godzin. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi około 150 km/h.

W roku 2007 z taśmy produkcyjnej ma zjechać 500 takich pojazdów, a w roku następnym około 6000. Cena pojazdu to około 45 000 USD.

 

 

 

 

 

 

 

Inne konstrukcje:

Testy Toyoty PRIUS

http://www.aixam.com

 

 

 

 

 

Pojazdy EV prezentowane na stronie XLABS.PL