SMOK EV - PIERWSZY POLSKI SUPERSAMOCHÓD ELEKTRYCZNY
MOTOCYKL EV
PARAMETRY
- zasięg (pomiar w warunkach trakcyjnych) |
pow. 200 km |
- prędkość maksymalna (ograniczona) |
150 km/h |
- przyspieszenie 0÷100 km/h (pomiar w warunkach trakcyjnych) |
ok. 5 sekund |
- energia zgromadzona w akumulatorach |
7,5 kWh |
- napięcie pakietu 25 szt. |
82,5V |
- czas ładowania |
do 4 godzin |
- koszt przejechania 100 km |
ok. 1,50 zł (II taryfa)
|
ŁÓDŹ EV
PIERWSZY POLSKI WYCZYNOWY KOMERCYJNY GOKART EV (WDROŻENIE 09.2012)
Po co pakować silnik elektryczny do pojazdu zamiast spalinowego ???
Takie pytanie i inne zadaje sobie wielu ludzi. Czy jest w ogóle sens? Czy to się opłaca?
Czy zastosowanie pojazdów z napędem elektrycznym jest tylko wymysłem niewielkiej garstki ludzi po to by wyróżnić się z tłumu? Czy mówienie o nasileniu się efektu cieplarnianego ma być podstawą do zgarnięcia przez niektóre grupy społeczne gigantycznej kasy na handlu deputatami dwutlenku węgla?
Na postawione pytania odpowiedzcie sobie sami:
FAKTY
http://195.205.152.135/index.php?option=com_content&task=view&id=300&Itemid=61
2. IDZIE ZIMNO – Zbigniew Jaworowski Polityka Nr 15 (2649) 12.04.2008
Link do strony POLITYKI z pełną wersją artykułu
Link do strony POLITYKI nt. dyskusji po publikacji artykułu Prof. Jaworowskiego
Odsyłam do literatury gazety Polityka nr 15. W skrócie autor artykułu twierdzi, że mowa o globalnym ociepleniu to bajka. W średniowieczu temperatura była o ok. 2oC wyższa od obecnej...
3. Kupujemy tlen ?
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,5025376.html
Na podstawie statystyk, transport w ok. 30% przyczynia się do globalnej emisji CO2 http://www.globalwarming.org/
W dużych miastach skażenia powietrza spowodowane przez transport sięgają 90%
http://www.criacc.qc.ca/assets/smogQue0502.JPG
5. Rosnące ceny paliw...
http://mrc.tychy.pl/ceny.paliw/?okres=wszystkie&slowo=&wykres=duzy
CZY ZATEM ROZWIĄZANIEM PROBLEMU MOŻE BYĆ ZASTOSOWANIE W POJAZDACH NAPĘDU ELEKTRYCZNEGO ???
Promowane są jednocześnie rozwiązania wpływające na poprawę sprawności wytwarzania energii elektrycznej (w Polsce ok. 35%) pochodzącej ze spalania węgla. Ważnym elementem, jest również oszczędne wykorzystywanie energii.
Jedną z propozycji dających szansę na ograniczenie emisji CO2 oraz ekonomiczne wykorzystywanie energii jest użycie silników elektrycznych do napędu pojazdów.
Przykładem mogą być chociażby pojazdy elektryczne jakie złożono w Akademii Morskiej w Gdyni.
Użycie silników elektrycznych do napędu pojazdów może przyczynić się do:
- zmniejszenia zależności od ropy naftowej i spekulacji cen na giełdach światowych,
- obniżenia emisji CO2 od 50 do 100% w zależności od źródła wytwarzania energii elektrycznej,
- obniżenia emisji SO2 i NO2 wpływających na zwiększone występowanie dolegliwości jak: astma, zapalenie oskrzeli, kaszel, podrażnienie oczu i gardła, ból głowy,
- likwidacji smogu miejskiego (pojazdy elektryczne nie odprowadzają szkodliwych toksyn zawartych w spalinach w miejscu gdzie się poruszają),
- złagodzenia efektów: niszczenia zabytków i architektury miast; korozji metali i materiałów budowlanych; degradacji gleby, fauny i flory; zakwaszenia rzek i jezior,
- zmniejszenia kosztów zużycia energii przez pojazd nawet o 90%,
- zmniejszenia hałasu i wibracji emitowanych przez transport kołowy,
- wyrównania obciążenia sieci energetycznej podczas ładowania baterii nocą,
- obniżenia kosztów eksploatacji pojazdu w stosunku do spalinowych nawet do 90%.
Jednocześnie należy wymienić wady jakie mogą być związane z zastosowaniem napędu elektrycznego w pojazdach:
- ograniczony zasięg (w zależności od zastosowanych baterii zasięg może wynosić od 60 do 400km. Stosując tzw. range-extender’y czyli pakiety zwiększające zasięg w postaci paneli słonecznych, superkondensatorów, ogniw paliwowych stale zamontowanych lub przenośnych, można uzyskać większy zasięg od 20% do 300% zasięgu nominalnego),
- długi czas ładowania baterii nawet do 10godz. (są akumulatory np. litowo-tytanowe, które można naładować w 10 minut),
- zmniejszony zasięg pojazdu do 60% przy niskich temperaturach,
- istnieje potencjalne ryzyko porażenia prądem przy instalacjach wysokonapięciowych,
- do produkcji energii elektrycznej używa się „nieczystych” metod, jak rozszczepienie jądrowe, spalanie gazu, spalanie węgla (emisja CO2 50-90g g/km )
- nie do końca poznano skutki emisji zakłóceń elektromagnetycznych na organizmy ludzkie generowane przez podzespoły pojazdów elektrycznych, podobnie jak w przypadku używania telefonów komórkowych czy też innych urządzeń elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych.
Poniżej przedstawiono oszczędności finansowe podczas przebycia dystansu 100km, jakie można uzyskać stosując inne nośniki energetyczne niż benzyna bezołowiowa PB-95. (Symbole oznaczają: ON-olej napędowy; LPG - gaz płynny; CNG - gaz ziemny sprężony; EEI, EEII - Energia Elektryczna w taryfie I i II,): ON ok. 19% LPG ok. 32% CNG ok. 43% EEI ok. 85% EE II ok. 93%
Uwzględniając amortyzację - wymiana elementów eksploatacyjnych, montaż instalacji, wymiana baterii: ON ok. 14% LPG ok. 22% CNG ok. 23% EEI ok. 69% EEII ok. 76%
Niezależnie od tego, czy będzie zimno czy też ciepło, niepodważalnym jest fakt, iż mamy możliwość wyeliminowania zanieczyszczeń lub ich obniżenia w dużych miastach!
Czy wykorzystamy tą możliwość zależy tylko i wyłącznie od nas!
„Ziemi nie odziedziczyliśmy po naszych przodkach, my ją tylko pożyczyliśmy od naszych dzieci”
Lester Russell Brown